piątek, 05 sierpnia 2016

Dhaulagiri unifikacja


Dhaulagiri 8167 m n.p.m. (fot. Polski Himalaizm Zimowy)


Zadaniem unifikacyjnej wyprawy PZA jest zdobycie siódmej co do wysokości góry świata, bez wspomagania tlenem z butli. Polscy himalaiści będą wchodzić na górę drogą uznawaną za normalną – pierwszych zdobywców, poprowadzoną północno-wschodnią granią, w stylu klasycznym. Celem wyprawy jest przygotowanie do wypraw zimowych w latach następnych.

Zawodnikami unifikantami są przede wszystkim Piotr Tomala, Jacek Żyłka Żebracki i Agnieszka Bielecka, kierownikiem Jerzy Natkański, a jego zastępcą Dariusz Załuski. Poza tym w skład wchodzą bardzo doświadczeni himalaiści i wspinacze, jak Marcin Miotk czy Tamara Styś, którzy stanowią dodatkowe wzmocnienie zespołu. Robert Cholewa będzie wsparciem dla wyprawy w parze z jednym Szerpą.

Baza wyprawy znajduje się na lodowcu na wysokości 4750 m n.p.m. Planowane jest założenie trzech obozów. Obóz pierwszy na wysokości 5850 m n.p.m., obóz drugi na wysokości 6600 m n.p.m. oraz obóz trzeci na wysokości 7400 m n.p.m.

Droga prowadzi z bazy do obozu pierwszego uszczelinionym lodowcem i dalej do obozu trzeciego północno-wschodnią śnieżną granią masywu. Powyżej obozu trzeciego droga trawersuje w terenie śnieżno mikstowym pod wierzchołkiem na jego prawą stronę i stąd do szczytu.

Droga na wierzchołek i planowane obozy (fot. Polski Himalaizm Zimowy)
Dhalagiri droga klasyczna


Nazwa Dhaulagiri pochodzi z sanskrytu i oznacza olśniewającą, białą górę i odnosi się do masywu górskiego w którym znajduje się 13 wierzchołków. Najwyższy z nich wznosi się na wysokość 8167 m n.p.m. i jest siódmą górą w koronie Himalajów.

Masyw jest położony w Himalajach środkowo-zachodnich, pomiędzy dolinami Khali Gandaki i Bheri. Ta pierwsza dolina jest jednym z najgłębszych wąwozów świata i oddziela masyw Dhaulagiri od kolejnego potężnego masywu himalajskiego – Annapurny. W pierwszej połowie XIX wieku, aż do momentu odkrycia Kanczendzongi, góra była uważana za najwyższą na świecie. Dhaulagiri to najwyższy szczyt położony w całości na terytorium Nepalu.

Po raz pierwszy góra została zdobyta 13 maja 1960 roku przez szwajcarsko-austriacką wyprawę pod kierownictwem Maxa Eiselina. Na wierzchołku stanęli: Kurt Diemberger, Peter Diener, Ernest Forrer, Albin Schelbert oraz Szerpowie Nawang Dorje i Nyima Dorje. Ciekawostką jest to, że w wyprawie tej brali również udział Polacy: Adam Skoczylas oraz lekarz wyprawy Grzegorz Hajdukiewicz.

Zdjęcia z wypraw w 2006 i 2008 roku (fot. Polski Himalaizm Zimowy)


Pierwszego polskiego wejścia dokonali w 1980 roku Wojciech Kurtyka i Ludwik Wilczyński. W stylu alpejskim, nową drogą dotarli na wysokość 7500 m n.p.m. na grań, skąd po biwaku w załamaniu pogody zeszli na dół. Po tygodniu zdobyli szczyt drogą normalną. Jako pierwsi zimą na szczycie stanęli Andrzej Czok i Jerzy Kukuczka w 1985 roku. W sumie na szczycie góry stanęło do tej pory 12 Polaków i jedna Polka.

Wyprawa organizowana jest w ramach programu Polski Himalaizm Zimowy, którego celem jest dokonanie pierwszych wejść zimowych na ośmiotysięczniki.

 

 

Skład wyprawy:

 

Jerzy Natkański - kierownik wyprawy, 58 lat. Klub Wysokogórski Warszawa. Wszedł na Gasherbrum II w 1997 roku i Broad Peak w 2007 roku. Uczestnik wielu wypraw w góry wysokie m.in. na Dhaulagiri, zimowej na Nanga Parbat 1997/98, zimowej na Makalu 2000/01 i zimowej na K2 2002/03/. Dokonał pierwszego wejścia na Borondo Sar (6800 m n.p.m.) w Karakorum. Kierował wyprawą unifikacyjną PHZ PZA na Manaslu w 2012 roku. Pochodzi z Sopotu, mieszka w Długiej Kościelnej pod Warszawą.
Ultramaratończyk.

 

 

 

Darek Załuski - zastępca kierownika wyprawy, 53 lata. KW Warszawa. Wszedł na: K2, dwukrotnie na Mt. Everest, Lhotse, dwukrotnie na Gasherbrum II, Cho Oyu. Uczestniczył w siedmiu wyprawach zimowych: K2, Makalu, 2 razy na Nanga Parbat i na Shisha Pangmę, Gasherbrum I. Dokonał pierwszego wejścia na Hagshu (6300 m n.p.m.) w Himalajach Zanskaru, oraz Borondo Sar (6800 m n.p.m.) w Karakorum. Jest filmowcem, autorem filmów górskich nagradzanych na cenionych festiwalach zarówno w Polsce, jak i na świecie. Mieszka w Warszawie.

 

 

 

 

Agnieszka Bielecka - 34 lata. KW Wrocław. Ma na swoim koncie wspinaczki letnie i zimowe w Tatrach i Alpach. W 2012 roku uczestniczyła w polskiej wyprawie na Gasherbrum I, która zakończyła się pierwszym w historii zimowym wejściem. W trakcie jesiennej wyprawy na Lhotse w 2012 roku osiągnęła wysokość około 8100 m n.p.m. Żeglarka, podróżniczka. Z zawodu pilot wycieczek. Przepłynęła Atlantyk na ośmiometrowym jachcie. Jest fotografem i autorką artykułów podróżniczych. Pochodzi z Tychów, mieszka we Wrocławiu.

 

 

 

Robert Cholewa - 48 lat. Członek Klubów Wysokogórskich w Katowicach i Gliwicach. Wspina się od 30 lat. Przeszedł kilkaset letnich i zimowych dróg wspinaczkowych w Tatrach, Dolomitach i Alpach. Wspinał się także w Kaukazie, Pamirze, Andach i Himalajach. Wszedł m. in. na Pik Korżeniewskiej i w stylu alpejskim na Pik Somoni oraz na Ama Dablam. Był kierownikiem, zakończonej wejściem na szczyt, wyprawy na Cho Oyu. Uczestniczył w wyprawie na Manaslu. Pochodzi z Bukowna. Mieszka w Malinowicach.

 

 

 

 

Marcin Miotk - 40 lat. KW Warszawa. W 2005 roku jako pierwszy Polak wszedł samotnie na Mt. Everest bez używania dodatkowego tlenu. W roku 2007 zdobył tytuł Śnieżnej Pantery - przyznawany za zdobycie wszystkich szczytów siedmiotysięcznych w byłym ZSRR tj. Chan Tengri, Pik Pobiedy, Pik Korżeniewskiej, Pik Komunizmu, Pik Lenina. W Himalajach wszedł na Shisha Pangma Middle i Cho Oyu. Brał udział w wyprawach na południową ścianę Annapurny, K2, Broad Peak oraz Nanda Devi East. Od 2008 roku jest prezesem KW Warszawa. Ultramaratończyk. Pochodzi z Wejherowa, mieszka w Warszawie.

 

 

 

Tamara Styś - 34 lata. KW Warszawa. Wspina się od 1997 roku w Tatrach, Alpach, Kaukazie, Pamirze, w górach Iranu, Maroka, w Himalajach i Karakorum. Weszła na Gasherbrum II, Ama Dablam, Pik Lenina. Uczestniczyła w letnich wyprawach na Gasherbrum I oraz K2. W 2012 roku podczas zimowej międzynarodowej wyprawy na Gasherbrum I dotarła do wysokości 7200 m n.p.m., co stanowi kobiecy rekord wysokości zimą w Karakorum oraz w zespole z Aleksem Txikonem dokonała pierwszego zimowego wejścia na Gasherbrum I South (7109 m n.p.m.). Pochodzi z Pionek, mieszka w Warszawie.

 

 

 

 

Piotr Tomala - 41 lat. KW Katowice. Wspina się od 23 lat. Organizator i lider kilkunastu wypraw w Alpy, Andy, Góry Alaski i Himalaje. Ma na swoim koncie kilkadziesiąt dróg w Tatrach i Alpach. Wszedł na Mt. McKinley, Aconcangua, Huascaran, Pisco, Alpamayo, Ama Dablam, Island Peak i Cho Oyu. Uczestnik wyprawy na Nanga Parbat w 2010 roku i kierownik wyprawy na Manaslu w 2012 roku. Mieszka w Lublinie, prowadzi firmę zajmującą się pracami wysokogórskimi.

 

 

 

 

Jacek Żyłka Żebracki - 36 lat. Klub Sportowy Kandahar, ratownik GOPR. Wspinał się w Tatrach, Alpach, Kaukazie, Pamirze i Tien Shan. Wszedł na Pik Korżeniewskiej w 2007 roku i Chan Tengri w 2010 roku. Skialpinista: reprezentant Polski w Mistrzostwach Świata (2006 i 2008 rok) oraz w Mistrzostwach Europy (2007 i 2009 rok). Dwukrotny zdobywca Pucharu Polski (2008 i 2010 rok), wielokrotny medalista Mistrzostw Polski. W roku 2010 zajął 2. miejsce w Pucharze Europy Środkowej. Uczestnik prestiżowych zawodów w skialpinizmie - Pierra Menta i Patrouille des Glaciers. Trener kajakarstwa górskiego. Mieszka w Szczawnicy.

 

 

 

 

Drukuj PDF