30 listopada 2013
Nanga Dream startuje
Wczoraj, 29 listopada 2013 roku, większość zespołu zamierzającego atakować tej zimy Nanga Parbat (8126 m n.p.m.) wyruszyła z Polski.
Paweł Dunaj, Tomasz Mackiewicz, Michał Obrycki oraz Jacek Teler wyjechali samochodem, z większością sprzętu wyprawowego, do Menchesteru. Tam dołączy do nich Marek Klonowski. Z Wysp Brytyjskich team poleci samolotem do Pakistanu.
Przeczytaj wywiad z Tomaszem Mackiewiczem o tegorocznej wyprawie: Konfrontacja z ego.
Przeczytaj wywiad, którego udzielił Tomasz Mackiewicz w ubiegłym roku przed wyruszeniem na wyprawę: Kochamy tę górę.
Przeczytaj wywiad, którego Tomasz Mackiewicz udzielił Forum Extremum po powrocie z wyprawy: Martwiłem się o ludzi.
Czytaj o przebiegu ubiegłorocznej wyprawy: Nanga Parbat 2012/13.
Dotychczas Polacy podejmowali dziewięć zimowych prób zdobycia Nanga Parbat. Na żadnej z wypraw nie udało się przekroczyć granicy 8000 m n.p.m.
Pierwsza z wypraw została zorganizowana w sezonie 1988/89, kolejna w sezonie 1991/92.
Zimą 1996/97 podczas ataku od strony Diamir Zbigniew Trzmiel wszedł na około 7800 m n.p.m. – to najwyższa dotychczas osiągnięta wysokość zimą na tej górze.
Polacy pojawili się pod Nangą w kolejnym sezonie zimowym: 1997/98, a potem dopiero zimą 2006/07 i rok później – 2008/09. To właśnie wtedy w dwuosobowej wyprawie wzięli udział Jacek Teler (uczestnik tegorocznej ekspedycji) oraz Jarosław Żurawski.
Do tej listy należy dopisać jeszcze trzy wyprawy organizowane przez zespół Nanga Dream – Tomasza Mackiewicza i Marka Klonowskiego. Ekipa pojawiała się pod górą w sezonach 2010/11 i 2011/12. Podczas obu prób zespół nie przekroczył wysokości 6000 m n.p.m.
Dopiero w ubiegłym roku, działając na Drodze Schella, Tomasz Mackiewicz zaszedł wysoko – na około 7400 m n.p.m.
W ostatni czwartek, dzień przed wyjazdem Polaków na wyprawę, włoski himalaista Simone Moro zdradził swoje plany na zimowy atak na Nanga Parbat. Okazało się, że Włoch zamierza wspinać się tą samą drogą – drogą Schella – którą będą podążać Polacy.
Włoch ma na koncie trzy zimowe ośmiotysięczniki: Shisha Pangma, Makalu i Gasherbrum II. Pod Nangą pojawił się wraz z Denisem Urubko w sezonie 2011/2012. Wtedy właśnie ekipa Nanga Dream miała okazję poznać obu słynnych himalaistów. Obie wyprawy miała bazy ustawione obok siebie.
W tym roku Simone Moro wyrusza do Pakistanu wraz z niemieckim wspinaczem Davidem Goettlerem oraz wspierającym ich Emilio Previtalim - wylot zaplanowany jest na 15 grudnia.
Zobacz reportaż z pakowania i startu polskiej zimowej wyprawy na Nanga Parbat w sezonie 2013/14.
tekst i realizacja filmu: Jakub Karp