poniedziałek, 21 sierpnia 2017

BANER JAKUCJA 980X200

Błąd
  • XML Parsing Error at 1:73. Error 9: Invalid character

YvanBourgnon-agadird
Yvan Bourgnon i Vincent Beauvarlet wpywaj do Agadiru po 8 dniach trudnej eglugi


Nowatorska prba Szwajcara zostaa podjta wsplnie z drugim eglarzem, ale wszystko wskazuje na to, e bdzie on kontynuowa wyzwanie samotnie, co jeszcze bardziej zwiksza pierwiastek szalestwa zawarty w takim rejsie. Jeli ktokolwiek moe tego dokona, prawdopodobnie jest to wanie Yvan.

? Moje ogromne dowiadczenie dugich lat prowadzenia szerokich wielokadubowcw i katamaranw sportowych, chciaem poczy w jedno unikalne wyzwanie. Podczas okrania Przyldku Horn w zeszym roku przy wietrze 100 km/godz., zdaem sobie spraw, e to szalestwo moe by moliwe ? wyznaje Yvan Bourgnon, rocznik 1971.

Na swoim koncie ma ju niejeden rekord, a wszystkie s zwizane z mniejszymi lub wikszymi wielokadubowcami. W 2006 roku by posiadaczem tytuu za najduszy samotny ?przelot? 24-godzinny, ktry zosta od tamtej pory dwukrotnie poprawiony przez opisywanych na Forum Extremum, Thomasa Coville?a i Francisa Joyon?a.

O ich dokonaniach czytaj w artykuach: morskie rekordy.

Jednak rekord Szwajcara do dzi robi wiksze wraenie, bo pokona 610,5 Mm na trimaranie o dugoci zaledwie 60 stp, a obaj Francuzi eglowali trimaranami dugich pomidzy 95 a 105 stp. Obecny rekord naley do Francisa Joyon?a i wynosi 668 Mm.

W dodatku Yvan Bourgnon nie wypywa po rekord, tak naprawd wykonywa zlecenie dostarczenia jachtu do okrelonego portu, na starych aglach. Jednak okno pogodowe byo tak znakomite, e nie mg si oprze prbie pobicia rekordu.

Yvan Bourgnon
YvanBourgnon


W cigu 2 dni spa 4 godziny, reszt spdzi przy sterze i kabestanie, a porwa si agiel. To wszystko na do ruchliwym akwenie ? od Zatoki Biskajskiej do Lizbony. Jak stwierdzi sam: ? Kompletnie szalone, chyba nie w peni odpowiedzialne.

W 1969 roku Hobie Alter, zaoyciel znanej marki produkujcej katamarany sportowe uoy swoje synne haso reklamowe: ?Hobie, sposb na ycie?. Cho wtedy Yvan Bourgnon jeszcze si nie urodzi, dzi mgby by ywym wcieleniem tego sloganu. Dla niego eglowanie sportowym wielokadubowcem wykracza poza prac lub pasj, bo ponad wszystko jest to jego yciowa droga.

Yvan Bourgnon twierdzi, e poza przygotowaniem fizycznym i psychicznym, w eglowaniu maymi dkami najwaniejsze jest dowiadczenie i zbieranie przepynitych mil. Setek tysicy mil. Co roku, bez przerwy, w rnych warunkach, na rnych wybrzeach.

Czsto, aby pozosta ywym, nie moesz zasn ani nawet pooy si. Tak jak w jego udanej prbie opynicia przyldku Horn z Sebastianem Roubinet na 18-stopowym katamaranie sportowym bez adnej asysty. 450 mil w 60 niesamowicie intensywnych godzin, przy wietrze do 45 wzw (sztorm) i 7-metrowych falach.

Nie ma adnych wtpliwoci, e przy tej temperaturze wody wywrotka oznaczaaby mier obu eglarzy.

Katamaran, ktrym szwajcar chce opyn wiat, sprawia wraenie malekiego
YvanBourgnon-3


Cofnijmy si troch w czasie, bo historie z ycia Yvana Bourgnon bywaj nieprawdopodobnie mocne. Rok 1988, wybrzee Atlantyckie niedaleko Nantes. Szwajcar wanie kupi swj pierwszy uywany Hobie Cat 16 za pienidze uzbierane z drobnych sezonowych prac, ktrym oddawa si w kade wakacje i kady weekend.

Bdc ju po rejsie dookoa wiata na turystycznym katamaranie rodzicw i nie bdc wcignitym w kultowy wczenie windsurfing, ju wtedy wiedzia, e jego ycie bdzie si obraca wok szybkich wielokadubowcw.

Tego dnia wiao 7 w skali Beauforta, lecz Szwajcar pomimo braku dowiadczenia zabra ze sob przyjaci i ?wyci? na otwarte morze. Katamaran przewrci si, zaoga zdoaa si go uchwyci, lecz sabo pywajcy Yvan ? nie.

To na czym siedzi Yvan Bourgnon - to "kabina" w rejsie dookoa wiata
YvanBourgnon-2 


Lec w 90-stopniowym przechyle, jachcik zacz si do szybko oddala. Wkrtce roztrzaska si na falochronie portu. Zaoga zostaa wyowiona w pobliu caa i zdrowa. Natomiast Yvan dopyn do play 6 godzin pniej z wyranymi objawami hipotermii.

Determinacja ? odoy, kupi nastpny, wyruszy ponownie. Ze swoj dziewczyn jako zaogantk, w 1995 roku zostaje Mistrzem Francji. Nawet krtki epizod z jednokadubowymi jachtami przynosi mu spektakularny potrjny sukces ? zwycia regaty Mini Fastnet, Transgascogne i Mini Transat.

Jego sekret? Prowadzi kady jacht jak Hobie Cata ? nigdy nie refujc agli, nadrabiajc mistrzowskim, uwanym sterowaniem. Po 72 godziny non stop, jeli trzeba.

Majc 25 lat, apa wszystkie moliwe okazje do eglowania wielokadubowcami ? ze starszym o 5 lat bratem na pokadzie OMNI Primagaz 60?, wszelkie podstawienia jachtu, treningi, wyjcia w morze ? zbiera dowiadczenie. A gdy ?wielki ptak? nie wypywa, wraca na swj maleki Hobie Cat 16.

By realizowa wiksze marzenia, zaoy wasny team, ktry rozrs si a do 25 osb, stawiajc go nieco przedwczenie w roli lidera sporej druyny. Kolejne wyzwania i kolejne nauczki ? utrata masztu w dniu wasnego lubu (widocznie szkoda byo nie wykorzysta wolnej poowy dnia na trening).

Trasa rejsu wok globu. Wczoraj Szwajcar wyruszy z Wysp Kanaryjskich i zmierza w kierunku Karaibw
YvanBourgnon-mapa


5 dni spdzonych w odwrconym o 180 stopni rodkowym pywaku trimarana na trasie feralnych regat transatlantyckich Route du Rhum 2002. Jego 3-letni projekt nie wytrzyma, gdy eglarska klasa Orma obumara, a gwny sponsor si wycofa. Co robi Yvan?

W 2007 roku, niezraniony i bez adnych kompleksw, ponownie wraca do pywania maymi katamaranami, do roli eglarza ? akrobaty.

Po opyniciu Hornu w 2012 roku, rejs dookoa wiata wydaje si wrcz naturalnym kolejnym krokiem. Na nieco tylko wikszym, 21-stopowym specjalnie wzmocnionym kevlarem katamaranie. Z malekim budetem.

Plan obejmuje 8-miesiczny rejs z przystankami, gdzie przy kadym postoju Yvan bdzie odpoczywa wrd ?tubylcw? przez 2-3 tygodnie. Moe czasami doczy jaki jacht prasy.

Przede wszystkim chce, eby cechowaa go zupena niezaleno: tylko sekstant, brak GPSa, rczna odsalarka do wody i panele soneczne potrzebne tylko do podadowywania telefonu satelitarnego.

Bez kabiny. Nawet bez normalnego kokpitu, tylko siatka i dwie uniesione wyej ponad wod wier-trumny na burtach.

Zobacz, jak wyglda eglowanie na malekim sportowym katamaranie


Yvan Bourgnon i Vincent Beauvarlet wypynli z Les Sables d'Olonne 5. padziernika, miejscowoci na poudnie od Nantes, gdzie legenda i innowator wielokadubowego eglarstwa, Eric Tabarly ma nawet swoj ulic.

egluga na Wyspy Kanaryjskie wymagaa dwch postojw: planowego w La Counna i nadzwyczajnego postoju po 8 dniach bardzo cikiej eglugi w Agadirze w Maroko.

Problemy z jakimi zmagali si eglarze to odpoczynek i sen na poziomie niezbdnego minimum (przywizany do awki, bez dachu nad gow, w temperaturach schodzcych w nocy nawet do 0 st.C.), problemy skrne w zwizku z cigym kontaktem z wod, naprzemienne sztormy i okresy braku wiatru, ktre irytoway ich jeszcze bardziej i obniay morale. Racjonowanie jedzenia w zwizku z bardzo ma iloci zapasw moliwych do zabrania.

Na Wyspach Kanaryjskich towarzysz Yvana zrezygnowa z rejsu. Niestety wykrusza si take gwny sponsor. Cae ycie szwajcarskiego eglarza skada si z takich momentw, wic pomimo trudnych chwil, szuka rozwiza do kontynuowania projektu.

Na szczcie inni dwaj partnerzy wyprawy deklaruj zwikszenie swojego wkadu finansowego i dalszy rejs znowu staje si realny.

Yvan Bourgnon obecnie przemierza samotnie Ocean Atlantycki
YvanBourgnon-1


Ostatecznie, Yvan Bourgnon decyduje si na samotne kontynuowanie wyzwania i dokonuje na jachcie niezbdnych modyfikacji: autopilot pozwalajcy na cho odrobin snu (mowa jest o jedynie 10-minutowych drzemkach!) oraz system do zmiany kta osadzenia masztu, ktry w razie wywrotki dawaby mu szans na samodzielne postawienie katamaranu. W dalszym cigu decyduje si na pynicie bez GPSa, asysty oraz otrzymywania prognozy pogody.

Wczoraj eglarz opuci Las Palmas na wyspach Kanaryjskich i samotnie kieruje si na Gwadelup. Planowana dugo tego przelotu to 2 tygodnie.

Cho na stronie wyprawy (dostpna tylko wersja w jzyku francuskim) na razie nie dziaa live-tracking, lecz warto za kilka dni sprawdza: http://www.en-avant-toute.ch

Ten szwajcarski eglarz to czowiek z nierdzewnej stali, obdarzony nut francuskiego szalestwa, lecz popartego maksymalnym yciowym dowiadczeniem, jakie tylko mg zdoby czowiek w temacie wielokadubowcw kadego rodzaju, ze szczeglnym naciskiem i umiowaniem do maych dek, jak wanie pynie.

 

autor: Aleksander Hanusz

wszystkie zdjcia pochodz ze strony internetowej wyprawy: http://www.en-avant-toute.ch/yvan-bourgnon oraz ze strony internetowej Yvana Bourgnon: http://yvan-bourgnon.fr

 

 

 

Drukuj PDF

Ksiki sportowe i wojskowe