czwartek, 04 sierpnia 2016

Great Trango


Północno-zachodnia ściana Great Trango Tower (fot. mat. arch. wyprawy)


Great Trango Tower (6286 m n.p.m.), leży w grupie szczytów noszących nazwę Trango Towers. Góry o charakterystycznych sylwetkach uchodzą w środowisku alpinistycznym za jedne z najpiękniejszych, najtrudniejszych i najbardziej pożądanych.

Wieże Trango znajdują się w bezpośrednim sąsiedztwie lodowca Baltoro, w Karakorum. To ten sam lodowiec, który przemierzają himalaiści, chcąc dostać się pod ośmiotysięczniki: Gaszerbrumy, Broad Peak czy K2.

Człowiek, a w zasadzie pięciu ludzi po raz pierwszy na wierzchołku Great Trango Tower pojawiło w 1977 roku. Pierwsi zdobywcy to Amerykanie: Galen Rowell, John Roskelley, Kim Schmitz, Jim Morrissey i Dennis Hennek.

Choć Great Trango Tower jest „zaledwie” sześciotysięcznikiem i na wierzchołek można wejść stosunkowo łatwą drogą pierwszych zdobywców, to zachodnia ściana urywa się ponad tysiącmetrowym urwiskiem.

Właśnie tu, od strony północno-zachodniej swoją drogę chce wytyczyć trójkowy zespół. W skład teamu wchodzą: Marcin „Yeti” Tomaszewski, Marek „Regan” Raganowicz oraz David Allfrey.

Uczestnicy wyprawy: David Allfrey, Marcin Tomaszewski, Marek Raganowicz


Polacy to doskonali wspinacze, których dotychczasowe dokonania mają światowy format.

Marcin Tomaszewski w 2003 roku był nominowany do Złotego Czekana. Najważniejszej międzynarodowej środowiskowej nagrody alpinistycznej. Otrzymał wiele innych nagród, w tym Mugs Stump Award, która jest przyznawana „za ducha przygody i eksploracji we wspinaczce”, za przekraczanie alpinistycznych barier.

„Yeti” specjalizuje się we wspinaczce solowej. Poprowadził wiele nowych dróg – w Polsce (m.in. „Ostatni Mohikanin” na Kazalnicy Międzyszowieckiej), a także na świecie (w Karakorum, Wenezueli, na Grenlandii, na Wyspie Baffina czy na Alasce). Za każdym razem były to skrajnie trudne, wymagające wielodniowe wspinaczki.

W ubiegłym roku udało mu się nie tylko dokonać pierwszego polskiego przejścia drogi Ferrariego na Cerro Torre w Patagonii (wraz z Jakubem Radziejowskim – przeczytaj wywiad ze wspinaczem dotyczący tego przejścia: Sprawnie działająca maszynka), ale także wytyczył nową drogę w kanadyjskiej Arktyce (24 dni wspinania non-stop). Tę drogę, „Superbalance”, poprowadził z drugim Polakiem jadącym na tegoroczną wyprawę – Markiem Raganowiczem.

Zobacz film z ubiegłorocznej wyprawy do Kanady - wytyczenie "Superbalance"


„Regan", czyli Marek Raganowicz, należy do czołowych polskich wspinaczy wielkościanowych. Specjalizuje się w solowych wspinaczkach, w tym trudnych hakówkach (korzystanie z techniki sztucznych ułatwień). Na swoim koncie ma wiele powtórzeń wybitnych dróg w amerykańskich Yosemitach, co oznacza, że samotnie w ścianie pozostawał przez 7, 8,10, a nawet 13 dni, pokonując wyciągi wyceniane na A4 (odpadnięcie od ściany oznacza duże prawdopodobieństwo śmierci).

David Allfrey pochodzi ze Stanów Zjednoczonych. To również (jak Marek Raganowicz) specjalista od Yosemitów. Wspinacz jednak specjalizuje się w szybkich przejściach. Ma na koncie 5 rekordów szybkości na najsłynniejszej ścianie doliny Yosemite – El Capitan.

Wzmocnienie, jakie daje swoją osobą Amerykanin polskiemu teamowi, ma zapewnić dobre tempo wspinaczki. Alpiniści zamierzają pokonywać północno-zachodnią ścianę Great Trango Tower w stylu szybkiego bigwallu – czyli rozpocząć wspinaczkę u podstawy góry i zakończyć na wierzchołku, biwakując w portlage’u (specjalnych namiot mocowany do ściany skalnej).

Wytyczenie nowej drogi w takim stylu, na takiej ścianie, z pewnością należeć będzie do pierwszoligowych dokonań na światowej scenie alpinizmu tego roku.

Wyprawa wyrusza do Pakistanu 23 lipca.

Forum Extremum objęło wyprawę patronatem medialnym.

Zobacz plakat prezentujący członków wyprawy, sponsorów oraz patronów medialnych

 

 

Drukuj PDF